2017. nov 04.

Tracker Story

írta: Clodovicus S. Carolus
Tracker Story

Kedves Gyerekek! Most Pepi bácsi mesél Nektek azokról az időkről, amikor még nem két gombnyomás volt pl. az FL stúdióban összedobni valami zümmögi zenét.


Akár hiszitek, akár nem, de a számítógépes zeneszerzést nem a Ti generációtok találta fel. Az bizony még akkor született, amikor Ti, kedveseim, még kéjes álmok se voltatok vagy csak majdnem. Ha átugorjuk a C64-es, Amigás, Ataris korszakot, akkor az első amiről szót kell ejteni az az ős a DOS-on futtatható FastTracker 2 program volt, ami remek barátságot ápolt az akkor divatos Sound Blaster hangkártyákkal. Ám az igazi, a hamisítatlan hangzást mégis csak a Gravis adta. Brutál volt, na!

A FastTracker úgy robbant be a zenekészítő iparba, akár egy bomba. Kitalálói és fejlesztői Fredrik "Mr. H" Huss és Magnus "Vogue" Högdahl, akik eredetileg Pascalban írták meg a program vázát, s az egész alig volt 50 kilobyte. Bizony! Még a leggagyibb gépen is ment, mert akkor még az volt a cél, hogy minél többen használhassák az efféle alkalmazásokat. Ma meg már... na hagyjuk.

fasttracker_2.png
 A játékipar azonnal lecsapott a lehetőségre, hiszen a FastTrackerrel készített zenék irinyó pirinyóak voltak, de jobban szóltak, mint a C64-esek nagyon csipogós muzsikái. Fogalmatok sincs, hogy mit hadoválok itt össze, ugye? Lépjetek ki abból a kék f-betűsből vagy a hozzá hasonló vackokból és keressetek rá az előzményekre. Hiszen kedveseim, az internet másra is jó nem csak a „műcociálishálón” való lógásra, hogy Évike mit kakilt aznap és Pistike kivel lett „nagyonjóban” három és fél napig.

 A FastTracker 2 elindított egy igazi zenei és szoftveres forradalmat, mely később lehetővé tette azon zeneszerző programok létrejöttét, melyeket ma Ti is ismertek. Az FT2 végül a billgéces, linustorvaldos meg a sztívdzsobszos platformokon is jól muzsikált, remekül kezelte a .mod .xm .it .s3m formátumokat. Ezekben egyszerű 8 vagy 16 bites hangmintákból lehetett felépíteni a dallamot, hangról hangra, hangszerről hangszerre haladva, akár 32 hangsávon. Rengeteg effektezési lehetőség volt, akár egyetlen hangocskára vagy akár egész csatornára is, s bármilyen fura, de kis rásegítéssel még a korai VST pluginokat is felismerte. Bizony, gyerekek, akkor még nem volt elegendő behúzogatni a kész loopokat, s elégedetten hátradőlni, hogy, na milyen fasza gyerek vagyok mer zeneszerző lettem.

tracker01.jpg

A FT2 sikere és a program végletes lehetőségei hívták életre a 90-es évek közepén a különféle platformokra írt klónokat. SoundTracker, Scream Tracker, Impulse Tracker, Milky Tracker, Modplug Tracker, Renoise. Ezeket már összeköthették különféle hagyományos és digitális szekvenszerekkel, szintikkel, melyekben a kontrollerek tovább javították a zenei élményt. Innen aztán nagyjából két irányba történt a fejlődés. Az egyik inkább a SAW/DAW platformos szekvenszer programok tökéletesítését célozta meg. Sonar, Cubase, Ableton Live, Mixcraft, FL Studio, a remek Logic -de kár, hogy ez nincs winfosra-, a Reason (épp most jelent meg a brutális 10-es kiadása) vagy tán még a Reaper sokak előtt ismertek, melyek az amolyan vagy-vagy kategóriában verhetetlenek. Mondom ezt bátran azért, mert ezek a kiváló termékek még a komolyabb szakemberekben is hiányjeleket szültek. Úgy érezték, mintha az eredetiség, a kreativitás kihasználtsága nem lenne teljes bennük. Ezért igyekeztek továbblépni és egy teljesen más megközelítéssel új eszközt alkotni. Egyelőre csak Macken fut a zenAud.io terméke az ALK, melynek sikerült ötvöznie szinte az összes lehetőséget. Vagyis élő, hangszeres dallamokat és/vagy loopokat, midis trackeres szerkesztéseket és a hagyományos, szekvenszeres cuccokat hozza össze. Belepakoltak egy rakat effektezési lehetőséget és egyéb nyalánkságokat. No, gyerekek, ezzel egy igazi zenész komplett, egyszemélyes nagyzenekart tud varázsolni olyan hangzással, hogy bárkinek kettéáll tőle a f...füle.

 tracker02.jpg

Aztán telt múlt az idő és jöttek azok az eszközök, melyek már teljesen az új generáció igényeire lettek szabva, felkínálva a mobilitás lehetőségét is. A PPG Infinite szuperszinti szerintem kevesek kedvence lehet, de a sorban itt a helye. A populárisabb Wavestation a Korgtól már inkább ismertebb és kedveltebb. A Heat Synthesizer még mobilon is nagyon király. De talán az egyszerű Music Synthesizer is jól használható. Az Audio Evolution Mobile Studio mindkét nagy mobilplatformon elérhető. Alapból három sáv, de gazdag a szerkesztési lehetőség. Ha költünk rá, akkor nyilván bővíthetjük. Összekötve külső kütyükkel már egész profi kis ministúdiót kapunk. Mobilra is megírták az első szekvenszert a FL Studio-t, de szerintem aki komolyabban foglalkozik ezzel, az maradjon az „asztali” megoldásnál. Aztán lassan minden mobilra megszülettek a különféle controllerek, workstationok és remixingek. Csak a Galaxyn elinduló jó öreg MPC az Akaitól, avagy a szintén csak Galaxyn működő moduláris zenei alkalmazás a Noise. Kicsit több mobilkütyün is használható a játékos SPC Music Sketchpad és egész kis családja. Ügyes kis cotroller a Drum Pads família is, csak győzze a felhasználó valamennyi csomagját végighallgatni. Nem teljesen, de mégis idetartozik egy DJ program a Mixvibestől a Cross DJ és a családján belül található Remixlive. Pláne akkor válik izgalmassá, ha a kettőt sikerül együtt használni.

 tracker03.jpg

A másik vonal, bármilyen furcsa, de igyekezett az eredeti trackeres elgondolásnál maradni. Átírták a FT2-őt mai használatra, amiből végül két különálló projekt lett. A FastTracker 3 és a Milky Tracker. Az utóbbi vált sikeresebbé, hiszen ennek sikerült a legjobban integrálni a régi FT2 élményt, az Amigás ProTracker ésszerűségét a mai hangtechnikával és szinte összes platformmal. Bezony! Ettől függetlenül jómagam még mindig a Modplug Trackerre esküszöm, talán azért, mert a régi FT2 után erre álltam át.

Szóval, kedves gyerekek, a régi zenei világ nem tűnt el teljesen, s akkor még egy árva szót sem ejtettem a mai, modern midis programokról, melyeket a nagy stúdiók is használnak. Nálam azok azért maradtak ki, mert olyan igazán jó hangkártyám sosem volt, amin a midi rendesen megszólalt volna.

No, gyerekek, álmodjatok rendes zenét magatoknak, s amikor felébredtek, akkor írjátok meg azt tisztességesen. Hátha mások is élvezni fogják és nem csak üzemzajnak fogják érezni. Hajrá.

Szólj hozzá

izébigyók