2018. már 29.

Hanna Reitsch, Hitler legkedvesebb pilótanője

írta: Clodovicus S. Carolus
Hanna Reitsch, Hitler legkedvesebb pilótanője

Ha történetesen történész lennék, és a Harmadik Birodalom jeles női személyiségeit kellene kutatnom, akkor könnyű dolgom lenne, hiszen egyetlen kezecskémen megszámolhatnám őket. Egyikük már apró gyermekként is érdeklődött a repülés iránt, de az első vitorlázórepülő órára húsz évet kellett várnia.

 Hanna Reitsch, Hitler legkedvesebb pilótanője.

Doktornéninek készült és imádta a vitorlázórepülést. Már ekkor is felállított néhány rekordot (első nőként megkapta az Ezüst C jelvényt) s ezt a tudást és tapasztalatot később jól kamatoztatta a motoros repülőgépeken is. A gépmadarakkal már Berlinben találkozott, aminek az lett az eredménye, hogy otthagyta az egyetemet és berepülőpilóta lett. Mellette oktatott és néhány kaszkadőrfeladatot is bevállalt az UFA-nál.

Képességeire hamar felfigyelt az 1933-ban még csak a szürkületi zónában működő Luftwaffe és Hannát speciális tesztpilótának alkalmazta. Mire a nácik hatalomra kerültek, addigra Hannácska keblén már díszelgett néhány kisebb kitüntetés. A propaganda imádta a kicsi, szőke, kék szemű és széles mosolyú fiatal nőt, aki szívósságban túltett a férfiakon is. Vadászbombázókat tesztelt és a híres V1 szárnyasbombát, melyekért Hitlertől megkapta a vaskereszt második majd első fokozatát, Göringtől pedig a tiszteletbeli pilóta jelvényt.

A fasiszta eszmények, a Führer iránti teljes elkötelezettség a háború végjátékában két különös projekt végrehajtására sarkallta. Kidolgozott egy tervet, melyben csaknem hetven önfeláldozó pilóta kiképzése és akciója szerepelt. Az elgondolás szerint a japán kamikaze pilóták mintájára a Leonidas csapat német önkénteseit beültették volna egy-egy Fi 103R típusú, vagyis módosított V-1 repülőbombába, amit csaknem 900 kilogramm robbanóanyaggal töltöttek fel. Ezeket a bombákat aztán a cél közelében leoldották volna a hordozó repülőről és a pilóták a célra vitorláztak volna velük. De a terv már a tesztelés közben bizonytalanná vált, az átalakított V-1 a szerkezeti módosítás miatt nem úgy reagált, ahogy várták, így a projektet törölték.

A másik egy szintén nem veszélytelen vállalkozás volt. 1945. április 26-án, amikor a Vörös Hadsereg már Berlin központját ostromolta, egy Fi156-os géppel simán leszállt a Brandenburgi kapu mellett, hogy imádott führerét kimenekítse. Hitler nem élt a lehetőséggel, bár Hanna bátorságáról elismerően nyilatkozott, s hálából neki ajándékozott saját méregkapszuláiból néhányat. Két nappal később Reitsch kisasszony úgy távozott Berlinből, ahogy jött. Hanna Reitsch amerikai fogságba került, ahol alaposan kihallgatták. Főleg Hitler utolsó napjai érdekelték őket, de erre csak annyit tudott mondani, hogy a Hitlertől való búcsúzás volt a legszomorúbb nap, mert nem halhatott meg imádott vezére oldalán. 

Szabadulása után egy darabig Németországban élt, eltiltva a repüléstől. De aztán az ötvenes évek elején már újra vitorlázórepülő versenyek sztárjaként szerepelt az újságokban. Vendégeskedett Japánban, Amerikában, pilótaiskolát nyitott Indiában és Ghánában, ahol közeli, egészen közeli kapcsolatba került az elnökkel is. Azért az érdekes, hogy egy elkötelezett náci miként változtatja meg faji identitását. Továbbra is versenyzett és újabbnál újabb rekordokat állított fel.

1972-ben még adott egy interjút, amiben a német bűntudatról beszélt, s arról, hogy mindenre büszke, amit elvégzett. A Hitlertől kapott vaskeresztet élete végéig a szíve fölött hordta. Egy 1979-es levélben köszönt el az élettől. Bár hivatalos boncolás nem erősítette meg, de úgy tűnt, hogy halálát cianid mérgezés okozta. Épp olyan, mint amilyet imádott führerétől kapott.

hanna-mix.jpg

Szólj hozzá

történelem