2019. már 11.

Cicavízió

írta: Clodovicus S. Carolus
Cicavízió

Koromnál fogva tökéletesen emlékszem a magyar televíziózás számomra kedves alkotásaira, pl. a Zsebtévé című műsorra és a Mi újság a Futrinka utcában? című "bábszappanoperára”.

Kicsi óvodásként alig vártam, hogy felvillanjanak a kezdő képsorok, s felcsendüljenek a kedves dallamok. A Zsebtévében nekem kizárólag Levente Péter volt és maradt a Móka Miki, de imádtam a többieket is, Takács (Bunyós) Bálintot, Hakapeszi Maki majmot, Furfangos Frigyes mestert, a hiszékeny urat (Szuhay Balázs) vagy az épp aktuális versmondó lányt. Aztán amikor Szabó Attilát (a rendezőt) kiutálták és lecserélték a stáb egy részét, már nem tetszett, s nem néztem többé. Nekem a... na inkább hagyjuk.

p_0001.jpg

A másik műsor, aminek rendszeres nézője voltam a fekete-fehér tv készülékünkön a mesebeli, -Bálint Ágnes által kitalált- Futrinka utcában játszódott. Böbe Baba, Cicamica, Morzsi kutya főszereplésével a kor általános problémáiról is értesülhettem, természetesen mindezt kedves mesébe burkolva. Ha így utólag visszagondolok, merész és forradalmi vállalkozás lehetett.

 futrinka_preview.jpg

Mindkét stábban ott találjuk Fekete (Scher) Edit grafikusművész nevét, aki hihetetlen ötletes, színes munkáival emelte a színvonalat. A művésznő a háború után újraéledő rajzfilmgyártás egyik úttörője, aki Macskássy Gyula alkotótársaként egy csodálatosan színes, mesés gyermekközpontú mesevilágot alkotott. (Két bors ökröcske, A kiskakas gyémánt félkrajcárja, stb.) Mellette számtalan mesekönyv és egyéb -főleg gyermekeknek szánt- kiadványok illusztrátora lehetett. De megrajzolta a haláltáborokban átélt élményeit is, melyek -néha fekete humorral fűszerezve- emléket állítanak egy elítélendő időszaknak. Ebben a nagy életműben található az a játékos alkotás is, mely a világ első gyermek monoszkópjaként ismert, s a hatvanas, hetvenes években gyakran felvillant a képernyőn, ha kicsiknek szánt adás következett. A Cicavízió monoszkópja egy fantasztikusan játékos ötlet, melyhez hasonló több is volt hajdanán a magyar médiában. Aztán ezek kikoptak, s mivel a kiöregedett alkotókat nem pótolták hasonlóan tehetséges fiatalokkal, az ötletes, emberközeli, apró kapaszkodók is eltűntek. Generációm még emlékszik rájuk, talán a szellemiséget meg is tudjuk osztani azon fiatalokkal, akik vevők rá, csak aztán ezek a fiatalok, minden hátszél nélkül odajutnak-e, ahová kell, az már egy más kérdés. Hiszen hiába telve a tarsolyuk tehetséggel, sziporkázó ötletekkel, ha a fontos pozíciókba az új elvtársak tehetségtelen, szürke és rosszindulatú gyerekei kerülnek, akik csak rombolni képesek. Nézzük csak meg a gyermekeknek szánt új tartalmak minőségét, azt a szánalmas mélyrepülést, aminek terjesztői és gerjesztői a „szabadelvűnek” nevezettek, a blogokról és egyéb hamis forrásokból nevelő szülők és azokat kiszolgáló holdudvar. Miattuk nincs már Cicavízió, nincsenek új és értékes, valóban gyermekeknek szánt írott és képi alkotások, meséket játszó gyermekszínházak. Ezt a kapitális maszlagot és lélektorzító marhaságot az igazi mesetévé sosem tűrné.

cicavizio.jpg

Mi van hát helyette? A retró. Vitéz László, a legkisebb Ugrifüles, a Kukori és Kotkoda, Frakk, Kisvakond, Mazsola, a Futrinka utca lakó, Füles mackó, Mekk Elek és a többiek, akiket szeretni lehetett, akikkel azonosulni volt érdemes, akiktől mesésen és játékosan lehetett tanulni és életbölcsességet szerezni.

Csaknem harminc éve vesznek körül gyerekek. Figyelem Őket, látom változásaikat, s nem mindig örülök annak, amit tapasztalok. De még nincs minden veszve, ezért a kisgyermekes szülőknek, akik értékes embert szeretnének nevelni gyermekükből - a klasszikus meséket ajánlom. Grimm, Andersen, Benedek Elek, Bálint Ágnes, Fésűs Éva, Romhányi, no meg az ismert népmesék. A rajz- és bábfilmek közül pedig már felsoroltam néhányat. Még felnőttként is megunhatatlanok. Ezekkel sosem lesz baj, nem lehet -úgymond- mellé lőni, s gyermekeik -hosszú távon meghálálják- ezt az értő lelki gondoskodást.

Szólj hozzá

magyarország színház művészet szakma mókamájszter