2015. dec 10.

Az emberi jogok egyetemes nyilatkozata

írta: Clodovicus S. Carolus
Az emberi jogok egyetemes nyilatkozata

Ma ünnepli a világ az Emberi Jogok Világnapját

, ugyanis 1948. december 10-én az ENSZ elfogadta az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata című szép és idealista dokumentumot.
A kiadványt a második világháború borzalmai ihlették, s a világ 337 nyelvére fordították le. Természetes a mi szép anyanyelvünkre is. Az ENSZ szinte teljes tagsága elfogadta, de gyanítom: nincs olyan ország, ahol be is tartják cikkelyeit.

A nyilatkozatot a kanadai jogász, emberjogi aktivista John Peters Humphrey fogalmazta végső formába, de számos amerikai, francia, libanoni és kínai politikus, szakjogász segítette munkáját.

A dokumentum felépítése egyszerű és világos. Egy bevezető és 30 cikk. A leginkább érintett témák pedig a jog az emberhez méltó élethez, szabadsághoz, biztonsághoz, magántulajdonhoz, a szabad gondolat és vélemény kifejezéséhez, a vallásgyakorláshoz, a kulturális életben való részvételhez.
Olyan szép lenne, ha működne... De mivel a címében benne szerepel az „Ember” kifejezés, borul az egész.

Régi és elcsépelt mondás, hogy a „gugli” a barátod. Rákerestem magyarul, s leginkább egy képre lett volna szükségem, de ilyet nem találtam. Így készítettem egyet én.

Ha valaki csak a szöveget szeretné olvasgatni, akkor az ide klikkeljen: http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/hng.pdf

emberi_jogok.jpg

Szólj hozzá