2016. sze 16.

Navarrai Karcsi

írta: Clodovicus S. Carolus
Navarrai Karcsi

-Hol van Navarra?


-Dunsztom sincs. Van egyáltalán?- Kérdeztem vissza.
-Van. Na?
-Honnan tudjam? Nem vagyok én térképész.- Válaszoltam, pedig kisdiákként kitűnő voltam földrajzból.
-Na, szedd össze magad. Szóval, hol van Navarra?
-Mit tudom én... mondjuk... így kiejtésre... Spanyolország?
-Ugye, hogy tudod. Fővárosa?
-Na, arra lehet eltolni a biciklit...
-Pamplona. Ahol a bikákat futtatják.
-Ja, erről van egy versem:
Mindig csak rohanok, mint a pamplonai bika,
igen, én vagyok a Károly Szabika.
Itt élek nyugaton, de mégis keleten,
lehetne jobb is, mégis szeretem.
-Aham. Inkább mesélek valamit II. Károlyról, Navarra királyáról. Szóval Navarra, Spanyolország északi részén elhelyezkedő, autonóm közösség és egyben tartomány. Spanyol és Baszk egyben. Valaha királyok versengtek érte, s köztük volt az 1332. október 10-én született II. Károly is, akit sok helyütt II. Gonosz Károly néven említenek. Alapvetően egy lúzer volt. Élete egyharmadában a francia trónt szerette volna megszerezni. Beházasodás (unokatestvérét a mindössze 8 esztendős Valois Johannát vette nőül), hosszú és kusza hatalmi harcok, cselszövés, gyilkosság, árulás, titkos alkuk után végül le kellett mondania ezen szándékáról, ráadásul minden franciaországi birtokát elvesztette. Életének második harmadában -mivel sikerrel összeveszett mindenkivel- magát, családját és megmaradt navarrai királyságát kellett megvédenie, de ez végül csak igen előnytelen, megadó békével sikerült. A harmadik életszakasza mindössze pár esztendő volt, melynek vége afféle lúzerre jellemző halállal végződött. Az 54 éves király felfázott, s orvosa azt javasolta, hogy alkoholba jócskán beáztatott lepedőbe csavarják. Így is történt. Egy szolgáló óránként ellenőrizte a király állapotát, s mivel már későre járt, gyertyával világított. Nos... az alkoholba áztatott, a király testére szorosan rácsvart lepedő meggyulladt. A szolgáló -ahelyett, hogy a király segítségére sietett volna- megijedt és messzire szaladt. A király csaknem sült hússá égett. Még két hétig szenvedett, mire kilehelte gonosz lelkét.

ii-karoly-navarra.jpg

Szólj hozzá

történelem