2017. sze 27.

Ford-T, avagy az a bizonyos Bádog Böske

írta: Clodovicus S. Carolus
Ford-T, avagy az a bizonyos Bádog Böske

1908. szeptember 27-én ünnepelte születésnapját az az autótípus, melyet csak 1972 sikerült letaszítani a legtöbbet gyártott gépjárművek trónusáról.

Magyar vonatkozása is van Böskének, hiszen tervezői csapatának két honfitársunk -Galamb József és Farkas Jenő- is tagja volt.


A Ford T-modellből 1908 és 1927 között több mint 15 millió példány gördült le a Ford Motor Company gyártószalagjairól, s mivel egyszerű és igénytelen volt, óriási sikert aratott az amerikai középosztály körében.
1914-ben 93 perc alatt készült el egy Ford T-modell, ára 700-800 dollár volt a felszereltségtől függően. 1925-ben naponta 9-10 ezer kocsi készült, Henry Ford újításai következtében az előállítás költsége 240 dollár/darab-ra csökkent. A Ford-T volt az első személyautó, melyet egyszerre több gyárban is készítettek, cserealkatrész ellátását is biztosították, s kereskedelmi hálózat értékesítette.

Jómagam is majdnem egy Ford -no, nem egy T modell- tulajdonosa lettem, de kifejezetten mélyparaszt volt a győri kereskedő, így -ma már jó döntés volt- egy Opelt vásároltam.

ford-t.jpg

Szólj hozzá

történelem