2019. okt 17.

Bleriot Budapesten

írta: Clodovicus S. Carolus
Bleriot Budapesten

„Repül a fecske, repül a gólya,
Repül a franciák Blériotja,
Repül a Paulhan, repül a Latham,
Warhalowszky is repül már tán.
Repül a gólya, repül a fecske,
A német sas, az olasz kecske,
Csak a szegény magyar turul
– gurul.”

Ez a gúnyvers tökéletesen kifejezi a 20. század hajnalán a repülésről alkotott véleményét a hazai mecénásoknak. Az aviatika, vagyis a repülés jövője egy fikarcnyit sem érdekelte őket. Ha afféle pályázatot írtak is ki, a nyerhető összeg minimális volt. Sacelláry György országgyűlési képviselő például csupán 500 koronát ajánlott fel egy aviatikai díjra. Ugyanez a képviselő nem sokkal előtte egy kártyapartin 300 ezer koronát nyert.

bleriot_budapesten.jpg

Ám mindezek ellenére mégis fennmaradtak nevek, akik kitartásukkal és szorgalmukkal beírhatták magukat a repülés történetének nagykönyvébe. Adorján János, Zsélyi Aladár, Svachulay Sándor, Vágó Pál, Pfitzner Sándor olyan technikai újításokat tudtak felmutatni, melyek mind bekerültek a nemzetközi repülőgépgyártásba. Ebben az időben alakult Magyar Aero Club, mely hosszas szervezés után vendégük láthatta a híres konstruktőrt és pilótát Louis Blériot-t, aki 1909. október 17-én bemutató repülést tartott. Ez volt az első alkalom, hogy magyar földről repülőgép szállt a magasba. S ugyan ki volt az első utas? Na? Szabad a gazda? Pedig írtam már Róla? Karinthy Frigyes.

Szólj hozzá

történelem magyarország izébigyók