2018. máj 14.

G.W.L.-74

írta: Clodovicus S. Carolus
G.W.L.-74

A 74 éves bácsi, akiről ma mesélni fogok egy csöndes amerikai kisvárosban, Modesto-ban született.

Alapvetően gyermek és ifjúkora unalmasan telt. Aztán Los Angelesbe költözött, hogy diplomát szerezzen. Az animáció és az operatőrködés érdekelte, de már egészen korán belekóstolt a filmrendezésbe is. Ráadásul már az első munkája díjat is hozott számára, így bizonyítottnak látta a tényt: Neki ott a helye az Álomgyárban.

A tanulás mellett már dolgozik, s munkája során megismerkedik a nála picit idősebb, de már szakmai nevet szerzett Francis bácsival, akivel közös vállalkozásba kezdenek, amihez később sok neves filmes csatlakozik. E társaság aztán ontja magából a jobbnál jobb, híresebbnél híresebb filmeket. Munkájuk a filmgyártás számos területére kihat, s nélkülük bizonyos alkotások sohasem készülhettek volna el.

S hogy ne csigázzam tovább olvasóm érdeklődését elárulom, hogy főhősöm nem más, mint George Walton Lucas. Több mint ötven éve van a pályán, s ez idő alatt filmjeiben sikerült teljesen új vizuális világot teremteni.

Tisztán emlékszem arra a pillanatra, amikor kiskamaszként ott ültem 1979 nyarán a moziban, ahol felcsendültek a Csillagok háborújának bevezető kürtszólamai és a vásznon megjelent egy csillagromboló monumentális és valósághű alsó része.

Mindez persze csak a kezdet volt. Lucas a Csillagok háborújának sikere nyomán több támogatást kapott, s újabb projektekbe is belevághatott. Az Indiana Jones sorozat lett a következő „gyermek”, melyet már produkcióvezetőként felügyelt. Mellette producerként, íróként, produkcióvezetőként más filmekben is ott találjuk nevét a stáblistán.

Csaknem 150 film kötődik hozzá, melyekből az igazán jelentősebbeket mind láttam. (THX-1138, American Graffiti, Csillagok háborúja, Indiana Jones). De a legkedvesebb emlék, talán mert még „kissrác” voltam, a Csillagok háborújához kötődik.

Még álmodozó fiúcska voltam, amikor az Alfa magazin beszámolt egy új, fantasztikus mesefilmről, melyet a Csillagháború címmel illettek. A képek tanúsága szerint igen izgalmas filmmesét alkotott az addig tökismeretlen George Lucas bácsi, így már alig vártam, hogy végre Magyarországon is bemutassák a mozik.

Szerencsére nem kellett sokáig izgulni csak 1979. augusztusáig. Addig pedig olvasgattam a filmről szóló híreket, melyek gyakorta orbitális marhaságokat is tartalmaztak, s hozzá afféle képekkel, melyeknek semmi köze nem volt a filmhez. De ez ma már történelem, vagy mese.

1977. május 25-én biztosan sok kicsi és nagy gyerek ült Amerikában a mozivászon előtt, s rácsodálkozott arra a különös világra, arra az izgalmas látványra, amit később 1979. augusztusában jómagam is átéltem. A Csillagok háborúja egy új korszakot indított el a filmes világban és azok életében, akik szenvedélyes rajongóivá váltak.

Bár valószínűleg egyedül vagyok e „szentségtörő” kijelentésemmel, de szerintem a Csillagok háborúja, A Birodalom visszavág és a Jedi visszatér trilógia tekintendő a teljes mesének, s ezekből is A Birodalom visszavág sikerült a legjobban. E hármas után kellett volna abbahagyni.

De tudom én, hogy ha egy üzlet beindul... Szóval, boldog születésnapot, Lucas bácsi!

lucas-mix.jpg

Szólj hozzá

művészet