2019. nov 11.

Kőszeget ajándékba

írta: Clodovicus S. Carolus

Aki nem jár „horvátba” vagy „törökbe” esetleg a „tájföld-i” gyerekprostik se vonzzák, hanem szívesebben marad inkább itthon, annak őszintén ajánlom a két éjszakás Kőszeg meglátogatását.

Magam és oldalbordám ajándékba kaptuk ezt a kis „őszölést”, így -rendhagyó módon- mesélek utazásunkról. Kőszegen még diákkoromban jártam utoljára, ide kirándult az osztály. A városkából csak néhány homályos kép maradt emlékül. Amennyire rémlik, itt forgatták a Bacsó Péter rendezte, Hány az óra, Vekker úr című magyar film néhány jelenetét, mely Őze Lajos utolsó alakítása lett volna, ha... Végül Jordán Tamás vette át Veiszkopf Árpád szerepét.

Akkor még elég lepusztult volt a település. Javában építettük a cocializmust, ahogy most is, csak most más a neve. Itthon csak az elnevezések változnak, a lényeg sose.

A Hotel Írottkő egy hamisítatlan szocreál, ami nekem speciel pont tetszett. A viszonylag szerény külcsín kellemes belsőt takart. Főleg a tisztaság szempontjából, ami tízből 10 pontos. Ez azért lényeges, mert a sokkal drágább, flancos helyek is tanulhatnának itt takarítási fronton. A kaja svédasztalos, kb ötféle alapkaja, bőséges, nekem kissé szerény fűszerezettségű. A kiszolgálás gyors, udvarias, pontos. Itt volt az első hely, ahol másolatot kaptunk a mellékes fogyasztásról. A másnapi reggeli is megfelelő, szintén svédasztalos, a kínálat bőséges. Aki ebből nem tud választani, az menjen a... haza, és egyen inkább otthon. Azt megnézném, hogy az átlagpóógár otthon hányféle cuccot pakol ki reggel az asztalra! Fanyalgó, az k.va sok van ebben az országban. A wellness részleget inkább hagyjuk, végül is nem efféle szállodaként hirdeti magát. A szoba pont jó volt arra az időre, amit egyáltalán benne töltöttünk. Tiszta, majdnem a főtérre nézett. Az ágy is... okés, de nekem persze mindegyiken megfájdul a hátam. Már fűtöttek, így aztán szerencsére nem fáztunk, ráadásul nagyon jólesett a langy meleg, amikor visszatértünk az esti csavargásból. Szóval a hotel tökéletesen ajánlható.

Kőszeg egy afféle meseváros, csinosan felújított házacskákkal. Szinte mindegyiken kint van a „Műemlék” tábla. Tetszett, hogy emberléptékű, vagyis gyalogosan is jól bejárható. Macskaköves utcák, sikátorok, régi házak, kávézók, éttermek, boltocskák, sok fa, kedves emberek.

Megnéztük a templomot, a nagyobb tereket, aztán bementünk a várba. A tájékoztató szerint a Jurisics vár egy-másfél óra alatt végigjárható. Ja, annak, aki a múzeumokat az átrohanós módszerrel látogatja, hogy odahaza elmondhassa: „ittisvótamám"! Persze, de látni nem látott semmit az egészből, ráadásul végigordította a kiállítási tereket, messziről hirdetve: bunkó, magyar paraszt vagyok! Szóval -ezzel ellentétben- mi szépen komótosan megnéztünk, megcsodáltunk, elolvastunk mindent. Persze a hülye színészek mit találnak meg a leghamarabb? A lovagtermet, ami színházteremként funkciónál. Több órányit sétáltunk a várban, s a végén sok történelmi információval lettünk gazdagabbak. Ami hamar kiderült: a töröknek soha nem sikerült elfoglalni Kőszeget. Azért írom így, mert valójában nem várostrom, hanem városostrom volt, de a védművek és a hősies küzdelem végül megtörte a török támadást.

A vár jó családi program is, bár sosem értem, miért cipelnek magukkal csecsemőket az efféle kirándulásokra. Inkább nagyobbacska, minden iránt érdeklődő gyerekkel ajánlom.

1740 óta jegyzik fel a szőlősgazdák egy nagy könyvbe a szőlők első hajtását, a várható és a valós termést. Most a második kötetnél tartanak.

A vár után nem kőhalom, hanem egy kis városi séta következett. Bejártuk a belvárost, de Veiszkopf Árpád órásmester üzletére már nem leltünk rá. A végén kifejezetten éhesen és jóleső fáradtsággal tértünk vissza a hotelbe, ahol majdnem pukkadásig ettük magunkat és finom, száraz fehérbort ittunk.

Másnap a reggeli, összepakolás és hotelelhagyás után átruccantunk a sógorokhoz, hogy megnézzük Léka (Lockenhaus) romantikus lovagvárát. Kocsival kb. fél óra volt az út. Kissé hűvös lett az idő, lógott az eső lába, s felhők nyaldosták a vár tornyát, de nem adtuk fel.
A vár pénztárában kedves volt a hölgy, magyarul nem tudott, vagy nem akart tudni, de angolul megoldottuk. Kaptunk magyar nyelvű útmutatást, s nekivágtunk a vár zegzugait felfedezni. Klassz volt. Állítólag a keresztes lovagok megálló- és pihenőhelye volt, amikor hazatértek a szentföldi gyilkolászásból. A kápolnája kifejezetten idegnyugtató hatású. Hiszem, hogy minden templomnak ilyennek kellene lennie.

A várat -anno- Anton Keller osztrák író vásárolta meg, aki a fasiszta Ausztria náci írószövetségének elnöke volt. Alapítványt is indított a vár megmentésére, s mivel tényleg szép munkát végzett, így utólag is elismerés jár neki. A vár otthonul szolgál Európa legnagyobb denevér csapatának, s igen gyerekbarát módon be is mutatják e különös lények hasznosságát. Na persze a hülye színészek itt is megkeresték a vár színháztermét, ahol az esti Drakula előadás rekvizitumai várták a fél nyolcas kezdést.
Írói fantázia által indíttatva rendezték be Báthory Erzsébet hálószobáját. Legendát is kerekítettek hozzá, hogy állítólag a vár alatt egy titkos helyen, mélyen a földbe ásva pihennek haló porai. Az igaz, hogy férje családjáé, a Nádasdyaké volt a kastély, de Erzsébet -valószínűleg- sosem járkált e falak között. Ráadásul a valódi születési helyét (Nyírbátor) lecserélték Léka várára. Az sem zavart senkit, hogy minden történelmi feljegyzés arról szólt, hogy a csejtei vár alatt álló lakóház egyik szobájába falazták be, s bomlott elmével ott érte a halál.

Mindezen apró tévedések ellenére érdemes a várat megtekinteni, minden zegét- zugát átkutatni. S ha megéhezünk, a várudvarról nyílik egy étterem, ha pedig már lépni sem tudunk a fáradtságtól, akkor a háromcsillagos várhotelben megpihenhetünk éjszakára. A szellemekkel meg ne törődjünk, nem bántanak, ha mi nem bántjuk őket.

Összességében az ajándékpihenés nagyon kellemes volt, lehetett volna jobb az idő. Köszönet illeti mindazokat, akik nekünk szánták. Aki pedig Kőszegre és környékére tervez egy nyaralást, vagy csak egy hosszú hétvégét, az jól teszi. Pihentető kikapcsolódás vár rá.